D'ale lu' Bunicu'

Apoi dragii moşului, să vă spui io' vouă o poveste!

Pe vremea când eram eu copil, bunica îmi prepara tot felul de bunătăţi, de la plăcinte cu brânză, până la sărmăluţe în foi de viţă şi câte şi mai câte.

Pe vremurile acelea nu se iegsista cuptioare d'ăstea... cu microuhunde, maşini de făcut pâine şi ce alte minunăţii tehnologice or' mai fi pe vremurile astea!
Da' vă spui cu mâna pe inimă ca toate ielea, aveau GUST dom'le! 
Pâinea era pâine, sărmăluţa era sărmăluţă! 
Până şi mărul din copac, acu' are gust de ... banane, sau de portocale sau te mai miri ce.

Că vă spuneam de bunica, după ce ne îmbuiba tot timpul anului cu toate bunătăţurile, primăvara şi toamna, pentru o buca' de vreme, ne ţânea numa' pe legume taică!
Morcovi, ţelină, castraveţi, roşii, spanacu' îl culegeam de pe marginea şanţului şi ni'l făcea mâncare! 

Iar fructe, mereu ne punea în traistă câte un măr, o prună sau o pară, cică... chipurile să ne "schimbe sângele". Nu știam io ce-i alea și ce vrea ea să spuie, da' pe cuvântu' meu de cercetaş, dacă nu le ştia ea pe toate! 

Nu-mi aduc aminte să fi fost bolnav la burtă, sau cu vre-un guturai să zac la pat, cum văd şi aud deunăzi pe toate drumurile! (toate drumurile, adecă ... drăcia aia de televizor care ne îmbolnăveşte de oase şi de cap)

Apoi, că vă spusăi de bunica, şi de mânărurile şi beuturile făcute de ea! 
Ai? 
Nu vă spusăi de beuturi? Mă taică, făcea bunica neşte siroape de căpşuni, de caise, ahhh... de mere, de iţi pleznea burdihanu' şi nu te mai opreai din băut! 

SĂNĂTATE CURATĂ! Parol! 

Paică' mi-aduc aminte cum le făcea, cum le dregea să facă suc de mere! Să zic că lua o poală de mere, le spăla bine bine, lua un tifon curat, tăia merele-n patru şi le punea acolo, în tifonu' ăla, apoi le lua taică la omor cu polonicu de un kil, până le făcea zob şi alta nu! Cică, să nu-şi piardă din vitamine şi din sănătate! 
Apoi storcea tifonu' ăla într-o oală de pământ şi îmi dădea mie să beau! Să mă fac mare şi puternic! Cu restu de la mere, încropea o plăcintă de mere, phaaalăi, de-ţi lingeai toate degetele! 

Acu', am vazut şi io pe la drăcia aia de televizor, tot felu de aparate, storcătoare de fructe le zice, fac sucu' mintenaş! Ţac măru'ntreg, vâj vâj în aparat, colorata iaca-i gataaaa! Şi gata paharu' de suc, machia natural! Cum o face aparatu' ala sucu' de mere, sau de pere sau de orişice nu ştiu, da numa' NATURAL nu ie! Că săraca bunică-mea, se lupta un ceas întreg ca să-mi facă o litră de suc de mere! Iar acu'? 
Cum vă zisăi mai devreme! Una-două, iei măru' pui un morcov, mai bagi şi o căpşună şi ai făcut suc de fructe natural, mă înţelege-ţi voi pe mine cu ăst' natural nu mă împac io DELOC! Cum să fie el natural, când ia frunctu' şi mi-l învarte la 'jdemii de învârteli, de-i sar vitaminele te miri unde! 

Mda' ce să vă spui io vouă, auz, NATURAL! 

Ia! 
Stai aşa că 'ete ce găsii nepotu-miu coleaşa, cică pe ienternet, ce-o mai fi ş-ala...? Cică găsi el un Aparat care face sucu' la fel ca bunica, îi zice storcător cu presare la rece
Aha, te pomeni că asta făcea şi bunica, presa merele la rece, ca sa nu piardă fr'o vitamină! Băăă dejteaptă bunică am avut! 

Iauz' ce zice bă tatăăă, se poate stoarce suc şi din iarbă de grâu, din germenifrunze şi rădăcinoase! Ce 'ţă şi cu tehnologia asta dom'le! Şi nu arată rău deloc, zici că e navetă spaţială! 

Parcă să zic că vreau şi io un storcător dinăsta, nu de alta, da'  mă convinse nepotu-miu ăsta să cumpăr unu! Ia să vedem cât costăăă!

"Auăleu... Nepoate! Te damblagişi cu capu'? Io vreau să beau un suc de mere nu să mă duc pe lună cu "naveta spaţială"... Scump... scump, parcă n-aş da două pensii pentru un suc de mere! Da' ştiu cum facem, pui tu jumate, pun şi io juma' şi aşa batem palma, sau ia pune tu mâna şi caută pe ienternetu' ăla al tău că poate găseşti nişcai oferte." 
....
Iaca şi voi ce-mi face nepotu-miu, mă pusă să vă povestesc despre tinereţile mele, şi acu' mă pricopsi cu un aparat dinăsta! Cică îl comandă onlain, de pe internet! 
Da, da'-mi face suc de mere cum îmi făcea bunica! Io cred că se merită toate paralele! Dau io acu' mai mult o leacă pe aparatu ăsta, da' nu mai dau atâţia bani pe vitamine, pe medicamente şi mă îmbogăţesc de sănătate! 

Păi dragii moşului, io vă las, nuuuu nu mor io acu', mai ales când am un storcător de'sta' ... cu viteză redusă, presare la rece... nebunie curată vă spui! Vă las numa' pe moment, că parcă-l văd pe mucosu' de nepotu'-miu că iar mă pune să vă povestesc din tinereţe şi nu vreau să vă plictisesc cu poveştile mele!
Vă pupă moşu' cu drag şi sănătate! 

Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2013

One Response so far.

  1. In copilaria mea bunica-mea habar nu avea sa gateasca :))
    De fapt nici acum nu stie mare lucru sa faca in bucatarie :))

Lasa aici comentariul tau!
Multumesc!